Domājot
par šo jautājumu, man nāk prātā kāds pastāsts par kādu vīru,
kurš nonāk debesīs, un eņģelis ved viņu uz viņam paredzēto
mājvietu. Viņi iet garām kādām durvīm un šis vīrs jautā:
“Kas ir aiz tām durvīm?”. Eņģelis paver durvis, un tur
redzami priecīgi cilvēki, kuri spēlē mūziku un dzied slavas
dziesmas. Eņģelis saka: “Te mums mitinās baptisti”. Tad,
dodoties tālāk, atkal ir kādas durvis, kuras paverot var redzēt
ļaudis, kuri iegrimuši lūgšanās, kuras pavada koru
sadziedāšanās. “Te savukārt mums mitinās pareizticīgie,”
komentē eņģelis. Bet pirms nākamajām durvīm eņģelis iečukst
vīram ausī: “Šīm durvīm mēs paiesim garām klusām”. Kad
viņi jau pagājuši garām, vīrs neizpratnē jautā: “Kādēļ
mēs tā lavījāmies garām?” Eņģelis atbild: “Aiz tām durvīm
mitinās luterāņi, kuri domā, ka šeit ir vienīgie.”
Protams,
šo stāstu katra konfesijā stāsta dažādi – aiz pēdējām
durvīm izmitinot savas konfesijas pārstāvjus. Bet šis stāsts
atspoguļo to, kā dažreiz mēs tiekam kārdināti domāt. Domāt,
ka mēs esam vienīgie pareizie, nu labi, ja ne gluži vienīgie, tad
vismaz esam vispareizākie. Un šādai domāšanai labu augsni dod
tas, ka identitāte bieži tiek saprasta tikai vienā līmenī, vai
arī kā pretnostatījums citu identitātēm. Tomēr mūsu
partnerbaznīcas Misūri Sinodes teologs Arturs Karls Pīpkorns (1907
– 1973) ir teicis: “Mēs vispirms esam katoliski1
kristieši, pēc tam rietumu kristieši un, treškārt, luteriski
kristieši.” Šāds skatījums ļauj mums ieraudzīt, ka mūsu
luteriskā baznīca nesākās 16. gs, kad notika reformācija, pat ne
1024. gadā, kad baznīca sašķēlās Austrumu un Rietumu baznīcās,
bet gan mūsu baznīca sākās Vasarsvētkos, kad Svētais Gars nāca
pār apustuļiem. Un tieši par šo Vasarsvētkos dibināto baznīcu
runā Kartāgas bīskaps Kipriāns (miris 258. g.) sakot: „Ārpus
baznīcas nav pestīšanas.” Ar to viņš nedomāja, ka formāli
piederot baznīcai, bet neticot, cilvēks varētu iemantot pestīšanu.
Ar to viņš pasvītro apustuļa Pāvila vēstulēs izteikto domu, ka
baznīca ir Kristus miesa, un, tā kā ārpus Kristus nav iespējama
pestīšana, tāpat arī ārpus baznīcas tā nav iespējama. Tādēļ
pirmā atbilde uz jautājumu: “Kādēļ ir vērts būt luterānim?”
ir: “Tādēļ, ka esot luteriskās baznīcas loceklis, es esmu
Kristus baznīcas loceklis, jeb, kā mēs ticības apliecībā sakām,
vienas svētas kristīgas baznīcas loceklis”.
Bet,
ja jautājumu pārfrāzē: “Kādēļ ir vērts būt TIEŠI
luterānim?”, tad būtu jāpievērš uzmanība tam, kas notika 16.
gs. reformācijā. Toreiz Romas baznīcas izpratne par ticību bija
vairāk saistīta ar piekrišanu baznīcas mācībai, ne tik daudz ar
paļāvību uz Dievu. Savukārt reformācijas tēvi ticības izpratnē
lika lielāku uzsvaru paļāvībai uz Dievu, protams, neatmetot
piekrišanu baznīcas mācībai. Un šī uzsvara maiņa izmainīja
ļoti daudz ko. Jo, mainot šo uzsvaru, mainās arī izpratne, kādēļ
es kaut ko daru un dzīvoju. Ja pirms tam es lūdzos, gavēju, gāju
uz grēksūdzi, veicu žēlastības un citus darbus, jo es piekritu
baznīcas mācībai un es cerēju caur to nopelnīt pestīšanu, tad
pēc reformācijas es lūdzos, gavēju un eju uz grēksūdzi, veicu
žēlastības un citus darbus, jo es piekrītu baznīcas mācībai,
bet es vairs neceru nopelnīt ar to pestīšanu, bet gan cenšos
izdzīvot Dieva dāvāto pestīšanu. Un pazīstot Dieva mīlestību,
es cīnos sevī ar veco cilvēku, kas cenšas nostāties starp mani
un Dievu. Šis uzsvars uz ticību kā sirds paļāvību uz Dievu un
vienlaikus arī nopietnu attieksmi pret baznīcas mācību ir mūsu
baznīcas nozīmīgākais dārgums, kādēļ ir arī vērts būt
luterānim.
Kārlis
Irbe
1
[no gr. katholikos ‘universāls; saskaņā ar visu’] – tāda
Baznīca, ko Kristus cauri visiem laikiem sev sapulcinājis no visām
tautām un kurā īstenojas Kristus pestīšanas darba pilnība, jeb
ticīgo sadraudze, kuras ticība, pasludinājums un dzīve atbilst
Kristus mācībai.
_ |