Katru gadu pašās oktobra
beigās tiek svinēti divi svētki – Reformācijas diena un
Helovīns. Abu svētku nosaukumos redzam svešus vārdus, kuru nozīme
nav skaidra. Vispirms uzzināsim, ko nozīmē „reformācija”.
Reformācija ir
saistīta ar pārmaiņām jeb reformēšanu. Vēl reformācijas dienu
mēdz saukt par ticības atjaunošanas
dienu. Rodas jautājums: kas tik traks
bija noticis, ka ticību vajadzēja atjaunot jeb reformēt? Lūk,
daži no iemesliem (kopumā to bija sakrājies ļoti, ļoti daudz).
Pirms gandrīz pieciem
gadsimtiem Mārtiņš Luters (kura vārdā, starp citu, ir nosaukts
luterisms un luterāņi) redzēja, ka ticīgie cilvēki aizvien
vairāk pielūdz nevis Dievu, bet pāvestu, kas tolaik (un arī
tagad) ieņēma tādu kā visu ticīgo cilvēku vadoņa amatu. Laikam
ritot, pāvesti sāka apreibt no šķietamās viņu rokās esošās
varas un cilvēku pielūgsmes. Viņiem sakārojās būt līdzīgiem
citiem karaļiem un karalienēm, kuri valdīja pār tautām. Pāvests
pat paziņoja, ka viņš visu zina un nekad nekļūdās. Tas bija
ārkārtīgi pārdrošs apgalvojums, ka cilvēks – pāvests – ir
tikpat gudrs un nemaldīgs kā pats Dievs un ka tieši pāvests –
nevis Dieva Svētie Raksti (citiem vārdiem sakot, Bībele) – var
sniegt atbildes uz visiem jautājumiem.
Vēl cilvēkiem
tika piedāvāta iespēja nopirkt atlaidas, kas ļāva „nomazgāt”
visus grēkus, kas izdarīti kopš kristības. Citiem vārdiem sakot,
cilvēki samaksāja noteiktu skaitu naudiņu un saņēma papīra
gabaliņu, kas apliecināja, ka viņu grēki ir piedoti.
Tieši tāpēc
Luters sāka atgādināt, ka vienīgais, kas var dāvāt pestīšanu,
ir Dievs caur Jēzu Kristu. Vienīgais, kas zina atbildes uz visiem
jautājumiem, ir Dievs. Luters mainīja cilvēku domas par to, kas ir
kristīgs cilvēks. Kristietis dzīvo ticībā un cerībā, un
kristīga cilvēka dzīves sastāvdaļa ir labi darbi. Turklāt nevis
tādi labi darbi, kuri tiek darīti, lai atstātu labu iespaidu uz
citiem, bet lai patiešām palīdzētu, piemēram, trūkumā vai
slimībā. Ticības dzīvē ir ļoti svarīgs Dieva Vārds – tas
atjauno, māca un stiprina. Kāds gudrs vīrs reiz teica, ka Kristus
un tikai Kristus ir tā laiva, kurā ticīgie tiek vesti uz debesīm.
Nevis pāvests, bīskapi vai svētie.
Savukārt Helovīns
ir Visu svēto dienas priekšvakars, kad cilvēki (galvenokārt bērni
un jaunieši) pārģērbjas par spokiem, raganām, miroņiem un
citiem mošķiem un staigā pa mājām, prasot saldumus. Sākotnēji
pats vārds „Helovīns” ir radies katoļu baznīcas iespaidā no
nepareizi saīsinātā nosaukuma „Visu svēto diena”, kas – kā
jau par to liecina nosaukums – ir katoļu svētki par godu
svētajiem un ko atzīmēja 1. novembrī. Šo no ASV nākušo svētku
(starp citu, to izcelsme gan ir meklējama tepat Eiropā) svinēšana
aizvien izteiktāk ienāk arī Latvijā. Esmu pati pieredzējusi
zvanīšanu pie durvīm 31. oktobra vakarā, kad bērni apstaigā
visus dzīvokļus.
Ir dažādi
viedokļi par to, vai Helovīnam ir kristīgu svētku iezīmes vai
nav. Vai ir kristīgi, ka bērni, nesaņēmuši kārotos saldumus,
„izjoko” saldumu nedevēju, izspēlējot ļaunu joku, piemēram,
apmētājot viņa māju ar olām? Šis nav vienīgais jautājums. Ir
vēl neskaitāmi citi. Kādēļ cilvēki pārģērbjas par raganām
un visādiem mošķiem? Vai tādējādi viņi vēlas iztēloties, ka
viņiem piemīt brīnumainas spējas? Kādas ir šīs tik kārotās
spējas? Buršanās? Citu cilvēku ietekmēšana? Kam gan kristietim
tas ir vajadzīgs? Kāpēc gan kristietis varētu vēlēties
pārģērbties par mironi vai velnu? Aicinu arī Tevi padomāt par
šiem jautājumiem.
Gan pirms reformācijas,
gan arī Helovīnā cilvēkus ir vadījusi un vada vēlme
piesavināties spējas, kuru viņiem nav. Bet Dievs mūsu rīcībā
ir devis visbrīnumaināko spēju un iespēju – lūgšanu. Caur
lūgšanu Dievs mums atklāj tieši mums dāvātās īpašās spējas.
Caur lūgšanu mēs aizvien atspirdzinām ticību. Atjaunojam to.
Atceramies, ka tieši Dievs, nevis kāds cilvēks ir visuvaldītājs,
padomdevējs, vairogs un patvērums.
Vita Rudzīte |