Dievkalpojumi:
svētdienās plkst. 10:00
ceturtdienās plkst. 18:00
Elijas iela 18
Rīga, LV-1050
Tālrunis 67224123
info(at)jezusdraudze.lv
Vairāk informācijas >
|
Kristīgai baznīcai ir gadsimtiem ilga pieredze cilvēka dvēseles kopšanā -
tas ir mantojums, kurā vērts ielūkoties. Tas piedāvā tiešu un godīgu
sastapšanos ar Dieva patiesību un Viņa mīlestību. Pirmā ir izteikta
tajos desmit likumos, kurus Viņš paredzējis cilvēku dzīvei, ko sauc par
baušļiem. Otrā ir iemiesota Viņa Dēlā Kristū, Kurš ir nācis mūs izglābt.
Ja pārlūkojam savu sirdsapziņu - proti, savas domas, vārdus un
darbus šo desmit Dieva baušļu gaismā, tad nāksies atzīt, ka mēs neesam
varējuši izpildīt nevienu... Mēs esam grēkojuši pret katru no tiem -
vairāk vai mazāk, slēptāk vai atklātāk. Mēs katrs esam staigājošs grēku
katalogs. Nav nozīmes spēlēt paslēpes ar sevi un Dievu. Mēs esam
vainīgi. Mēs esam grēcinieki. Mūsu sirdsapziņai ir pietiekošs pamats
bīties Dievu. Kā nekā, Dievs nemīl grēku - to Viņš ir skaidri sacījis.
Dievs kā Tēvs Svētie
Raksti mums liecina par Dievu kā gādīgu un mīlošu Tēvu, kurš ne tikai
dzīvo līdzi mūsu priekiem un bēdām, bet arī vada un virza mūsu dzīvi tā,
lai tā būtu godprātīga un jēgpilna, un lai tās galā mēs iegūtu arī
mūžīgo dzīvību. Viņš kā jebkurš tēvs vēlas redzēt savus bērnus staigājam
krietnus ceļus. Dievs mums devis ne tikai sirdsapziņu, kas kā
Viņa balss mūsos gana reālistiski uzrāda mūsu dvēseles stāvokli, bet ir
arī solījis sniegt tai mieru grēku piedošanā. Dievs nealkst mūs sodīt.
Gluži pretēji, Dievs priecājas par katru, kurš atradis ceļu pie Viņa.
(Ec 33:11)
Dvēseles dziedināšana Dievs uzlūko mūsu
sirdi, kas izsūdz, nožēlo un negrib vairs dzīvot pārkāpumos un grēkos.
Dievs mūsu nodarīto tad vairs neuzskata par grēku, vēl vairāk - Viņš mūs
iekšēji attīra un dziedina no grēka izraisītajām bēdām un sāpēm. Viņš
pārrauj grēka saites, atbrīvojot mūs no tā varas. Dievs saka: „Tev ir
piedots!” Un Kristus nopelna dēļ Dieva Vārds dara to, ko tas saka. Tas
ir mierinājums, iepriecinājums un liels atvieglojums. Tā ir prieka
vēsts mūsu dvēselei. Kā Luters saka: „Kur grēku piedošana, tur arī
dzīvība un svētlaime”. Grēksūdze (bikts) faktiski ir garīgā ārstniecība,
sava veida dvēseles „medicīna,” jo te vistiešāk cilvēks gan saduras ar
savu grēku un tā sekām, gan sastop Dievu, kurš grib un var palīdzēt. Te
nav nekādu pastarpinājumu, un nekas nenovērš uzmanību no svarīgākā manā
dzīvē - sirdsmiera atgūšanas. Grēksūdzes veidi un norise Grēksūdze var būt vairāku veidu - sirds bikts, kad mēs katrs atsevišķi Dievam lūdzam piedošanu par saviem grēkiem savā sirdī. Ir arī vispārējā bikts katra
dievkalpojuma sākumā, kur visa draudze kopīgi lūdz grēksūdzes lūgšanu
un saņem mācītāja pasludināto Dieva piedošanu. Īpašos gadījumos, kad
jānovērš publiski nodarījumi draudzes vidū, var lietot arī indivīda grēksūdzi draudzes priekšā. Kristieši lūdz piedošanu un sūdz grēkus arī viens otram. Ja kādu iemeslu dēļ cilvēks iepriekš minētājos grēksūdzes veidos nevar rast mierinājumu, ir vēl arī privātās bikts
iespēja, kad grēki tiek izsūdzēti Dievam mācītāja, bikstēva klātbūtnē.
Viņš palīdz sagatavoties grēksūdzei, palīdzot saprast, kā atšķirams
grēks (kas jāizsūdz) no dzīves sarežģījumiem (kas nav jāsūdz), un
izstāsta šīs grēksūdzes praktisko norisi. Viņš iedrošina biktsbērnu,
apliecinot, ka viņu attiecības no tā necietīs; gluži otrādi, katra
pieņemta grēksūdze tikai palielina biktstēva cieņu pret savu biktsbērnu.
Privātā grēksūdze Šis grēksūdzes veids pamatoti
tiek atzīts par dvēselei visrosinošāko un produktīvāko, jo tā skar
cilvēka garīgo dzīvi visplašāk un visdziļāk. Tā nav Dieva labestības un
labvēlības ļaunprātīga izmantošana, spekulēšana ar Viņa žēlastību.
Patiesa grēksūdze izslēdz kā pašpiekrāpšanos, tā arī Dieva mānīšanu - tā
nav paslēpju spēlēšana sirdsapziņas un Dieva priekšā, te mēs beidzot
varam būt godīgi līdz galam. Dievs ir dvēseles ārsts, kuram mūsu pašu
garīgās labklājības labad ir tiesības redzēt un zināt visu, lai varētu
vērst aplamo mūsos par labu un dziedināt. Grēksūdze nav arī
sevis atvainošana, pašattaisnošanās, izlocīšanās, vainu noveļot uz
citiem, uz apstākļiem vai pat uz Dievu. Grēksūdze nozīmē godīgi un tieši
atzīt: „Es esmu vainīgs pie tā un tā”; konkrētie grēki ir saucami
vārdā. Grēks vēlas palikt anonīms, lai tā varētu saglabāt savu varu pār
mums. Grēksūdzē, nosaukts vārdā, tas zaudē savu ietekmi uz cilvēku.
Dievišķās gaismas klātbūtnē nav vietas grēka tumsai. Piedots! Grēksūdze
nav sevis tīša šaustīšana, tīksmināšanās par savām ciešanām, lielīšanās
ar saviem grēkiem, dvēseles netīrumiem vai arī iestigšana sevis
žēlošanā. Tā ir garīgi-lietišķs skats uz sevi: „Jā, es esmu grēcinieks,
bet Kristus dēļ man tiek piedots.” Aiz pārprastas dievbijības
vai pārliecīgas paškritikas nav jāizdomā neesoši grēki, bet esošie nav
jāslēpj aiz kautrības maskas. Nav nepieciešams arī uzskaitīt visus
vissīkākos pārkāpumus, lai nekristu pašvajāšanas mānijā, svarīgi ir
uzskaitīt tikai tos, kas nospiež sirdi. Nav svarīgi par katru cenu
izspiest no sevis nožēlas asaras, vai kādas īpašas emocijas, jo
piedošana nav atkarīga no mums, bet no Dieva (Jes 53, 5). Dieva
labestības un mīlestības priekšā izzūd arī mūsu bezcerība. Meklējot savu
grēku piedošanu, mēs to saņemam, lai arī cik liels nebūtu mūsu grēks
(Jes 1, 18). Grēksūdze ir iekšēja atsacīšanās no tā nelāgā vai
pat ļaunā, kas noticis domās, vārdos, darbos vai nolaidības dēļ, un
negribēšana, ka ar to jelkad būtu vēl kas kopīgs. Dieva sacītais:
„Piedots!” ir beidzamais un izšķirošais vārds, nekādām vēlākām nejaušām
emocijām vai šaubām nav vairs varas pār mani. Dievs var pat izdzēst manu
emocionālo atmiņu tā, ka manu jūtu pasaule pie tā vairs nav
pieķērusies. Biktspadoms un konfidencialitāte Vajadzības
gadījumā biktstēvs var sniegt kādu biktspadomu, kā pēc piedošanas
saņemšanas dzīvot tālāk, lai neiekristu vecajos grēkos, kas uz kādu
laiku var palikt personiskā „riska zona”, un kā pēc iespējas labot
nodarīto. Tas nepieciešams tālab, ka grēksūdze ir attiecību sakārtošana
ar Dievu; tās jāsaved kārtībā arī ar to, kuram esam nodarījuši pāri. Uz
grēku sūdzētāja vārdos skaidri izteiktās un paustās nožēlas,
apliecinātās ticības un apņemšanās atgriezties pamata biktstēvs
pasludina viņam Dieva vārdā grēku piedošanu. Biktstēvs lūdz par viņu,
svētī, pateicas par uzticību un apliecina, ka runātais paliek starp
viņiem trim - debesu Tēvu, kurš ir uzklausījis un mīlestībā piedevis,
biktstēvu, kurš ir iedrošinājis un vadījis cauri biktij, palīdzējis ar
padomu un pasludinājis piedošanu, un no dvēseles smaguma atbrīvoto grēku
sūdzētāju.
Brīvs un laimīgs Ne velti Sv. Augustīns
reiz sacīja, ka cilvēka dvēsele tik ilgi nav mierīga, kamēr tā neatrod
mieru Dievā. To varētu papildināt, sakot, ka runa ir par cilvēku, kam
viņa grēki ir tikuši piedoti, un tāpēc viņš var būt brīvs un laimīgs.
|
|
|
|