Ir
kāda īpaša ticība, sevišķa ticība, tāda ticība, kura, ja
cilvēkam tāda ir, spēj iedot ko tādu, ko viņš nekad un nekur
citur nespēj saņemt.
Tā
ir ticība brīnišķīgai vēstij, ziņai, ka Kristus dēļ Dievs ir
žēlīgs visiem, kas tic pestīšanai, ko Viņa Dēls paveicis,
Golgātā izlejot savas asinis par pasaules grēkiem.
Un
tā jau ir ļoti konkrēta ticība – tā ir centrālā ticība
Baznīcā – jo tā izšķir visu, tā nosaka visu, tā paskaidro
visu, kas notiek Baznīcā un šai pasaulē.
Tā
ir ticība ļoti konkrētai lietai - Kristus ir izdarījis visu
cilvēka vietā, lai tagad cilvēks nevis saņemtu mūžīgu sodu,
bet mūžīgu laimi un prieku.
Šo
lietu Dievs dara zināmu visai pasaulei Bībelē:
„Jo
tik ļoti Dievs pasauli mīlējis, ka Viņš devis Savu
vienpiedzimušo Dēlu, lai neviens, kas Viņam tic, nepazustu, bet
dabūtu mūžīgo dzīvību.” (Jņ 3:16)
Kā
es varu būt pārliecināts par savu ticību?
Šī
pārliecība arvien saistās ar uzticēšanos un paļaušanos. Gluži
kā mēs bērnībā paļāvāmies uz saviem vecākiem. Ticība ir
uzticēšanās jeb patiesa paļaušanās uz brīnišķīgo Dieva
sacīto.
Ticība
ir rodama vienīgi tādā sirdī, kura saka: "Es
ticu, ka Jēzus Kristus ir mans Kungs, kas mani, pazudušu un
pazudinātu cilvēku, atpestījis un atpircis no visiem grēkiem, no
nāves un no velna varas, ne ar zeltu, ne ar sudrabu, bet ar savām
svētajām, dārgajām asinīm un ar savu nepelnīto ciešanu un
miršanu."
Citiem
vārdiem sakot, īstā ticība ir ticība grēku piedošanai, ko
nodrošinājis Kristus un kura nu visiem grēciniekiem tiek
piedāvāta. Jo visi, kas noliedz Dieva žēlīgo pestīšanas
piedāvājumu, kas ir mums izteikts Kristus dēļ, savā neticībā
tiks pazudināti. Tāpēc Mārtiņš Luters to paskaidro: "Jums
ir pastāvīgi jāpaļaujas uz to, ka Kristus ir miris par jūsu
grēkiem; šāda ticība jūs attaisno".
Es
jau varu ticēt, ka man ir miljons bankā, bet no tā nekas nemainās
– es kā nevaru, tā nevaru to izņemt. Bet, ja es ticu, ka Kristus
dēļ mani grēki ir piedoti, es momentā kļūstu par Dieva īpašumu
un esmu pasargāts mūžīgā soda. Lūk, starpība starp ticību,
kura ir izdomāta, un kura ir reāla.
Un
tomēr šis jautājums: „Kā un vai es varu būt pārliecināts par
savu ticību?” kļūst atbildēts tikai tad, kad cilvēks sev uzdod
ļoti svarīgu, iespējams, savā dzīvē pašu svarīgāko
jautājumu, - vai viņš uzticas tam, ko Jēzus Kristus ir izdarījis
viņa labā?
Tomēr Dievs
vēlas, lai visi ticīgie būtu pārliecināti par savu ticības
stāvokli. Ja kristiešiem ir šaubas attiecībā uz savu ticību, no
šīm šaubām ir jātiek vaļā. Tāpēc Luters saka: "Ticība
ir dzīva, bezbailīga uzticēšanās Dieva žēlastībai, tik
nesatricināma, ka cilvēks tās dēļ būtu gatavs tūkstoš reižu
mirt.”
Būtu
vietā atgādināt šaubīgam, bailīgam kristietim arī to faktu, ka
vēlēšanās būt pestītam ar Jēzus Kristus starpniecību ir
faktiska jeb tieša ticība, jo šāda vēlme nekad nevar rasties
dabiskā, neatdzimušā sirdī, bet gan ir Svētā Gara dāvana.
Tādēļ ikviens, kurš patiesi tic Kristum, ir pārliecināts par
savu glābšanu no mūžīgā soda, jo Svētais Gars, kurš ar
Evaņģēlija starpniecību ir izraisījis viņā šo ticību, ar šīs
pašas ticības palīdzību pārliecina viņu, ka viņš ir Dieva
bērns un ir mantojis mūžīgo dzīvību.
Tas
izraisa nepieciešamību sludināt bauslību, kuras mērķis ir
atklāt, ka šāda neticība un šaubas ir grēcīgas un Dievam
nepatīkamas. Taču pamatā ir nepieciešama Evaņģēlija
sludināšana, kas vienīgā var radīt pārliecību par ticību un
dzēst visas šaubas.
Mūžības
ceļš – mūžības konteksts ir mums ik uz soļa līdzās.
Ja
ir mūžība, man kā mūžības iemītniekam ir tiesības nebūt par
šodienas pasaules konteksta īpašumu, kas vēlas paņemt un
izmantot mani visu un visu, kas man pieder.
Tad,
lūk, Baznīca, pateicoties savam nemainīgumam, savai spītībai,
dod cilvēkam šo iespēju – realizēt brīvības tiesības –
tiesības distancēties no šodienas pasaules konteksta, kas vēlas
cilvēku aprīt no visām pusēm.
Bet
lai es spētu izvēlēties un atgrūsties, atvairīt šodienas
konteksta uzbāšanos, ir jāiemācās to atvairīt kā agresiju,
atvairīt kā ienaidnieku, kas vēlas tevi un visu, kas ir tavs,
izmantot savām interesēm.
Un
tāpēc ir jātic, ka šai pasaulei ir arī cita realitāte, ne tikai
televizors. Bībele māca, ka bez šīs pasaules ir vēl cita. Nav
tikai šī - ar savu bagātību un kariem, ar ēdienu un kino. Mūsu
dzīvei vajadzīgo nedod šī pasaule, mūs nepabaro un nepadzirda šī
pasaule. Un ja arī mēs esam nelaimē un bēdās, ja ap mums ir
ienaidnieki, ir tomēr Dievs, kas mūs sarga, uztur un svētī,
neskatoties uz to, kas notiek apkārt.
Daudzi
cilvēki, kas sastapušies ar sava laika kontekstu, ar to, kas notiek
ap viņiem, neiztur – tie vēlas to atvairīt, atgrūsties no tā,
norobežoties no tā, kas viņus visapkārt sāpina. Pasaulē ir
vairāki varianti, kā to izdarīt. Pirmais jeb revolūcijas ceļš,
kad šodienas nejēdzība tiek noliegta kaut kādas rītdienas
utopijas vārdā. Otrais ceļš ir virtuālā pasaule, kurā cilvēks
paslēpjas no šodienas, kas viņu neapmierina. Tā ir narkomānija,
alkoholisms. Un trešais ceļš ir Mūžības ceļš. Jo, ja ir
mūžība un es esmu vērsts uz viņu, tad nekādam režīmam,
tirānam vai aklai idejai nav varas pār mani. Jo es piederu citai
pasaulei, un par mani rūpējas Tas, kurš šo pasauli ir radījis un
valda. Un manī ir vieta, kurā es tālāk nelaižu nevienu, kas
vēlas mani izmantot. Tāpēc nevienam režīmam, nevienai idejai,
kas vēlas izmantot un kalpināt cilvēku, nekad nav bijusi ērta
Baznīcas pastāvēšana un kristieši.
Lai
Dievs mūs svētī, ka nepiederam vien šai pasaulei, bet arī Tam,
kurš mūsu dēļ ir cietis un miris!
*
no Mežaparka ev.lut. draudzes mācītāja Ilmāra Rubeņa lekcijas
Alfa kursā š.g. 28. septembrī |