Senākajiem
draudzes locekļiem Jēzus baznīca gadu gaitā kļuvusi sirdij tuva un pierasta.
Iespējams, daudziem no mums šķiet, ka par šo ēku un tās vēsturi zinām gandrīz
visu. Bet vai tā tiešām ir? Varbūt tomēr mūsu mīļajai baznīcas ēkai vēl ir kāds
noslēpums, ko mums pavēstīt?
Gatavojoties
baznīcas lielajiem atjaunošanas darbiem, draudze veica kupola tehnisko
apsekošanu un arhitektoniski māksliniecisko inventarizāciju. Pēc draudzes
pasūtījuma 2017. gada aprīlī būvinženieri Dāvis Barbars un Laimonis
Zemītis veica kupola jumta daļas tehnisko apsekošanu, bet uzņēmums „Arhitektoniskā
izpētes grupa” – baznīcas galvenās zāles kupola un antablamenta (dzegas) izpēti.
Darba gaitā tika secināts, ka baznīcas jumta daļas tehniskais stāvoklis kopumā ir
apmierinošs. Apsekošanas laikā netika konstatētas pazīmes, kas liecinātu par nepietiekamu
jumta konstrukciju nestspēju vai telpisko noturību, tomēr jumta un kupola
konstrukcijām tika konstatētas vairākas konstruktīvas problēmas, kas pirms
kupola restaurācijas ir jānovērš. Galvenie problēmu cēloņi ir: kādreizējie
trupes bojājumi guļšķautņu sienu vainagbaļķos, kas izraisījuši ārsienu sēšanos,
vietām radot konstrukciju mezglu nobīdi un izkļaušanos; kara laika šāviņš, kura
rezultātā ir bojāta kupola jumta spāre un pats kupols; agrāk izmantotā neatbilstošā
apkures sistēma, kas radīja labvēlīgus apstākļus trupes attīstībai. Tāpat
negatīvu ietekmi uz ēkas konstrukcijām atstājis padomju laiks, kad ap baznīcu bija
novirzīta intensīva autotransporta satiksme.
Kupola
un dzegas izpēte tika veikta ar celtniecības torņu palīdzību. Kā senākais
kupola apdarē konstatēts tumši brūns, samazgāts krāsas slānis. Visticamāk, tas
kalpojis kā gruntējums tālākai kupola apdarei. Virs tumši brūnās krāsas slāņa
visā kupolā veikts daudzkrāsains dekoratīvais krāsojums ar eļļas krāsām.
Krāsojumā imitēts ažūrs metāla kalums – historismam raksturīgajā stilistikā
izpildīti plakandzelzs karkasā iestiprināti ornamentāli florāli elementi.
Gleznojumā izmantoti tumši brūngani un zaļpelēki toņi. Interesanti, ka, lai
izceltu ērģeļu prospekta izteiksmīgo siluetu, ērģeļu niša krāsota melnā tonī.
Tālāk
tika konstatēts ar līmes krāsu izpildīts vienkrāsains kupola krāsojums rozā tonī.
Šis krāsojums nav precīzi datējams, jo vēsturiskie materiāli par remontdarbiem
20.–30. gados nav atrasti. Virs rozā krāsojuma konstatēts vienkrāsains
līmes krāsas slānis gaiši zilā tonī, kas, visticamāk, saistīts ar arhitekta P. Kundziņa
veikto pārbūvi 1938. gadā. Dzegas gaiši sarkanā krāsa simbolizē Jēzus
Kristus asinis, savukārt kupola gaiši zilā – debesis, jo pie Dieva mēs varam
nokļūt tikai caur Jēzus Kristus asinīm. Vēlāk, ap 1950.–1970. gadiem, griesti
virs šī krāsojuma pārlīmēti ar marles audumu, lai samazinātu kupola apdares
plaisāšanu, un pārklāti ar biezu ģipša špakteles kārtu. Uz tās ir pašreizējais
krāsojums. Ļoti iespējams, ka kāds no vecākajiem draudzes locekļiem šos pēdējos
remontdarbus vēl atminas.
Izpētot dzegu, tika konstatēti
vietām pieci un vietām seši krāsas slāņi. Baznīcas 1938. gada pārbūves
laikā dzega nokrāsota daudzkrāsaina – pelēcīgos un gaišos toņos. Dzegas
vidusdaļā ritmiski izkārtoti ģipša dekori – profilēti rāmji ar ausekļa un
sakrustotu zobenu motīviem. Savukārt dzegas otrā pusē, kas vērsta uz balkona
iekšdaļu, kopumā konstatēti septiņi eļļas krāsas slāņi. Trešais slānis ir
dekoratīvs krāsojums, kur uz gaiša fona starp divām tumšākām joslām trafareta
tehnikā uzkrāsoti festoni – lentēs iekārtas lauru lapu virtenes dzeltenbrūnā
tonī. Šī ornamenta stilistika ir raksturīga 20. gadsimta pirmajam
ceturksnim.
Pēteris Bikše
|